|
RC-PC illesztő
az oldal modellirányító adó és számítógép összekapcsolásával foglalkozik.
frissítve 2004.12.04 -én
[ This page in english ]
|
|
Amennyiben szeretnénk a repülő- helikopter- autó- esetleg egyéb- modellünk beüzemelése ( összetörése ) előtt szimulátorral is tapasztakatot szerzni, úgy az egyik fő kérdés, hogy a beszerzett szimulátort milyen beviteli eszközzel fogjuk vezérelni. Ez lehet külön a szimulátorhoz adott vezérlő pult, egyéb már meglévő játékvezérlő, de lehet akár a modell irányítására használt rádió adó is. Ez utóbbi esetben az adót valamilyen módon csatlakoztatni kell a számítógéphez, oly módon, hogy az a választott szimulátor által feldolgozható legyen.
Az általam készített game-portos illesztőkábel beállítási utasítása itt található meg.
A szimulátor és az adó összekötésénél több kérdés is felmerül:
A szimulátor milyen bemeneti eszközöket képes fogadni:
- az adott rendszer játékvezérlőit általában a legtöbb szimulátor fogadni tudja ( joystick a GAME porton, az USB porton, egyedi driver-el egyéb csatlakozási ponton ).
- vannak szimulátorok amelyek egyedi bemeneti lehetőségeket is támogatnak, ilyen az AeroFly, de ilyen a méltán népszerű FMS, és a crrcsim is.
Az adott szimulátor által támogatott bemeneti eszközök közül melyik az amelyikhez szükséges port az adott számítógépen rendelkezésre áll
- GAME port: az ide csatlakozó eszközök legtöbbjét a renszer általában játékvezérlőként ismeri fel. Az ilyen eszköz nem csak a szimulátor, hanem egyéb játékok irányítására is alkalmas lehet. A GAME port ugyan sok gépben rendelkezésre áll, azonban kezdi felváltani az USB port.
- USB port: ide sokféle eszköz csatlakoztatható, a port bonyolult protokollal rendelkezik, de ha a csatlakoztatott vezérlő az USB szabványon belül egy szűkebb kör előírásait is teljesítí ( HID joystick ) akkor a rendszer általában szintén felismeri játékvezérlőként.
- LPT port: az ide csatlakozó eszközök többnyire csak egy-egy szimulátorhoz használhatóak, és szimulátoronként eltérő típusúak. Ilyen például az FMS-hez használható interruptos megoldás, és a crrcsim-hez használható microcontroller-t tartalmazó elektronika.
- COM port: vannak speciális játékvezérlők, melyek a megfelelő driver segítségével a rendszer által felismert
eszközzé válnak mint a SpaceTech által készített SpaceOrb. És vannak eszközök melyeket csak egy egy szimulátor tud fogadni mint például az FMS által felismert interruptos megoldás, és a saját microcontroller-t alkalmazó elektronika. A microcontroller -es változat szabványos protokollját felismerve azonban már létezik driver ( jelenleg csak Xp alatt ) amely az adott elektronikát ( FMS-PIC ) rendszer szinten is felismerteti mint játékvezérlőt, ezzel lehetővé téve egyéb szimulátorokkal való használatot is. Erről bővebben a PPJoy beállító oldalon.
- hang bemenet: az ide csalakozó eszközök szinte kivétel nélkül egyedi drivert igényelnek, és erőteljesen igénybe veszik a számítógép erőforrásait. Az adó csatlakoztatása általában egyszerű, az adott hangkártya paramétereit figyelembe véve, azonban a szükséges driver bonyolult. Akad megoldás ( SmartPropo ) ami a rendszer által is felisert játékvezérlőt valósít meg, de például a crrcsim alapból tudja fogadni a hang bemenet adatait.
Az adó kimeneti jele:
- PPM: ez egy igen régi, s ezért eléggé csereszabatos jelformátum, az időzítések kisebb mértékű eltérése általában nem okoz gondot a beszerezhető ilesztőkábel számára.
- PCM: egy frissebb modulációs eljárás, melyre azonban jellemző, hogy majdnem minden rendszer egyedi kódkészletet és kódolási eljárást alkalmaz. Ezzel a fejlesztési lehetőséek tágabbak mint az eléggé egységes PPM rendszernél, viszont az illesztő elektronikák ezt a fajta jelet általában nem támogatják. Ebben az esetben megoldás, hogy az újabb adókat általában át lehet állítani PPM üzemmódba is.
Amennyiben valaki ezek alapján ilyen illesztőkábelt szeretne az tőlem előzetes egyeztetés alapján megrendelheti. Jelenleg három féle elektronikából lehet választani:
- FMS-IRQ illesztőkábel: ezzel csak az FMS szimulátorhoz lehet csatlakozni, a PC egy szabad 9 pólusú COM portján. A csatlakozáshoz további feltétel, hogy az FMS a meghajtóprogramokat Windows NT alapú, így 2000 és XP, rendszerek alatt nem tudja fogadni, így ezen csatlakozás csak Windows 95/98/98se alatt használható. A megoldás az FMS fejlesztése során elég hamar beépült a szimulátorba, így az régebbi verziókkal is használható. Az elektronika elég egyszerű, mindössze két tranzisztort és néhány passzív alkatrészt használ, tápellátása a COM port jelvezetékeiről történik, részben SMD alkatrészekből épül fel, és a csatlakozó házában lett elhelyezve és 3400 Ft.
- FMS-PIC illesztőkábel: az FMS szimulátorhoz alapból csatlakoztatható ( a 2.0 Beta 7 -es verziótól kezdve ), a PC egy szabad 9 pólusú COM portján. Az elektronika a COM port szabványos protokollját használva küldi a beépített mikrokontroller által mért adatokat a PC-be. Itt nincs korlátozás a Windows verzióját illetően: 95/98/98se/2000/XP alatt is üzemképes. Az alkalmazott adatátvitel a soros port használatának eléggé általános módja ( 19200 baud, 0xFF sync ), ennél fogva jelenleg szélesebb körben támogatott. Xp alatt telepíthető a PPJoy amivel, adótól függően, 8 analóg csatornát átvivő pontos pozíció tartású, igen rövid válaszidejű, rendszer szinten felismert joystickhoz juthatunk, amivel egyéb szimulátor és játék is használható. Ezenkívűl az általam írt módosítással a crrcsim linux-os változatával is használható ( forráskódot tudom biztosítani ). Az elektronika, a mikrokontrolleren kívül mely flash alapú, így szükség esetén programja frissíthető, bemeneti és kimeneti elválasztó tranzisztorokat és tápfeszültség stabilizáló elemeket tartalmaz, a tápfeszültséget a COM port jelvezetékeiről szerzi, többnyire SMD alkatrészekből épül fel, és a csatlakozó házában lett elhelyezve, és 5400 Ft.
- RC-GAME illesztőkábel: mindenféle ismert szimulátorhoz és játékhoz használható ami fogadja a rendszer által támogatott játékvezérlőt, hardware kompatibilis a szabványos joystickekkel. A rádió távirányító PPM jelét mikrokontroller méri, és a mért értékek alapján megfelelő ellenállásúra beállít 4 db 100 kOhm értékű digitális potenciómétert, melyek biztosítják a game port számára a bemeneti információt. A házon elhelyezett nyomógomb a Win.. alatti kalibráláshoz szükséges joystick gombot szimulál, továbbá a gomb segítségével az elektronika az adóhoz is külön kalibrálható, változtatható a csatorna kiosztása és irányítása. Az elektronika használható mindenféle rendszer alatt, mely támogatja a game porti joystick illesztést, Windows alatt 4 tengelyes 1 gombos játék vezérlőként lehet felismertetni ( de egyéb okokból a 4 tengelyes 4 gombos felismertetés ajánlott ). Az elektronika nem csak a hagyományos még XT-s időkből honos NE558 -as időzítőn alapuló game portokkal, hanem például a laptopokban és GAME/USB adapterekben levő A/D kontrollereres megoldásokkal is használható. A megoldás két részből áll: egy illesztőkábelből, mely a rádiótól függő típusú és bekötésű tanuló csatlakozót tartalmazza, valamint egy 15/15 -ös adapterházba szerelt elektronikából, mely közvetlenül a GAME portra csatlakoztatható. Az illesztőkábel több típusú rádióval való együttműködés esetén cserélgethető. Az beállítási utasítás itt található, ami tartalmazza a két részegység csatlakozójának kiosztását is, és 7900 Ft.
- CD azok akik tőlem rendelnek valamit kérhetik mellé az FMS szimulátor CD-re írt változatát, a javított magyar menürendszer lehetőségével együtt 400 Ft -ért, a szimulátor az adott CD-n alig foglal el helyet, a rendelkezésre álló üres terület modellezés témájú fotókkal, videókkal, a crrcsim Linux-os FMS-PIC -el használható forrásával és egyéb anyagokkal van kitöltve.
A fotók tájékozató jellegűek, az aktuális beszerzéstől függően a kivitel változhat, a minőséget viszont a lehetőségekhez képest megpróbálom tartani, az ár tartalmazza az áfát. Az illesztőkábel hosszúsága 2 m, adó-csatlakozó egyeztetés alapján, az ár tartalmazza a postaköltséget, de utánvételes küldés esetén nem tartalmazza az utánvételi díjat. Ettől eltérő fizetési mód egyeztetés alapján. A termékeket 1 hónapon belül visszavásárolom, a garancia 1 év.
Összehasonlítás:
- FMS-IRQ <-> FMS-PIC:
- az FMS-IRQ interface jóval egyszerűbb konstrukció mint az FMS-PIC, ezért házilagosan is könnyen kivitelezhető, a soros portot nem adatküldésre használja, hanem a beérkező PPM jelek tempójában interrupt generálására. Az interruptok gyakorisága elérheti a másodpercenkénti 1000 -et is amit a PC-nek legalább 1% pontossággal illik érzékelnie, ez azt jelenti, hogy a számítógépen futó alkalmazásoktól függően a szolgáltatott csatorna pozíciók jelentősebben remeghetnek. Az FMS-IRQ nem használható Windows 2000/XP renszerek alatt, viszont használható régebbi FMS verziókkal is.
- az FMS-PIC interface valós soros adatformátumban küldi be a mért adatokat, a kommunikáció általában pufferelten valósul meg, ezért a kiszolgálás időpontja nem fontos, a szolgáltatott csatorna pozíciók meglehetősen pontosak, nem használható régebbi verziókkal, viszont minden Windows rendszer alatt működik, ahol amúgy az FMS is elindul. Az FMS-PIC PPJoy telepítésével, Xp alatt kissé bonyolultan, de hazsnálható mint joystick egyéb szimulátorokhoz és játékokhoz is.
- COM port <-> GAME port:
- A COM portra csatlakozó FMS-IRQ interface fogadása az FMS oldaláról egyedi driver-el történik, s mivel az adatformátum meglehetősen sajátos, ezért minden újabb Windows verzióhoz külön drivert kellene írnia az FMS fejlesztőjének. Amennyiben ezt az elektronikát nem csak FMS alatt hanem egyéb proramokhoz is használni szeretnénk, akkor olyan szintén minden Windows verzióhoz külön elkészítendő driver szükségeltetne ami a többi hardware elem akadályozása nélkül tudná kiszolgálni a port igen jelentős interrupt igényét.
- A COM portra csatlakozó FMS-PIC interface fogadása az FMS oldaláról magasabb elvonatkozatatási szinten történik, a fejlesztéshez használt rendszer része a soros COM porti könyvtár, melynek minden egyes Windows verzióhoz történő alkalmazásáról a fejlesztőrendszer szállítója gondoskodik. Amennyiben ezt szeretnénk egyéb programokhoz használni, mint joystickot, úgy minden egyes Windows verzióhoz külön elkészítendő, de az előzőnél jóval csekélyebb erőforrásigényű driverre van szükség ( PPJoy ). Amennyiben nem riadunk vissza a jelenleg kissé körülményes PPJoy beállítástól akkor ez ideális megoldás a többi szimulátor számára is, mivel az FMS-PIC segítségével digitalizált csatorna információk digitális úton, kis rendszer terheléssel jutnak el a szimulátorhoz.
- A GAME porti elektronika esetében a driver része a Windowsnak/Linuxnak, így annak verzió függő megírásával nem kell foglalkozni. A GAME porti interface rendszertechnikailag nem tiszta pontja, hogy a kompatibilitás biztosítása miatt, az egyszer már digitalizált csatorna információkat digitális potenciométerekkel ismét analóggá alakítja, a számítógép felé a csatlakozás ebben a módban valósul meg, és mint az ismert az A/D illetve D/A átalakítás mindig hibával jár. A GAME port számítógépen belüli lekérdezésének minősége függ a port hardware megvalósításától és a Windows/Linux driver minőségétől is.
- GAME port <-> USB port: USB portos interface-el jelenleg még nem szolgálhatok. A GAME portot várhatóan fokozatosan felváltja az USB port. Az USB port felhasználói oldalról igen egyszerű megoldás, viszont fejlesztői és eszköz oldalról annál bonyolultabb és erőforrás igényesebb, ennél fogva drága.
Ezek után én melyik elektronikát választanám: ha elegendő az FMS szimulátor, akkor az FMS-PIC félét, ha egyéb szimulátor is szükséges, és esetleg Xp alatt szeretném használni, továbbá nem riaszt el a PPJoy beállítás bonyolultsága úgy még mindig az FMS-PIC félét, ha egyéb helyzet áll elő, és van a gépen GAME port akkor a GAME portost, ha nincs csak USB, akkor megfontolnám, hogy felhajtok egy USB-s interface-t, esetleg beszerzek egy olcsó USB-GAME adaptert, és GAME portos elektronikával használom. Illetve további lehetőség egy olcsó USB-COM adapter beszerzése, amivel rögtön egy COM porthoz is hozzájutunk, és ezen a COM porton FMS-PIC interface használható esetleg PPJoy driverrel ( ez utóbbi kombináció ára összesen még mindig kevesebb mint a fellelhető legolcsóbb USB interface ).
A távirányító adó
A fenti áramkörök a távirányító adó tanuló csatlakozóján megjelenő PPM ( Pulse Position Modulation - impulzus helyzet moduláció ) jelet fogadják. A PPM jel típustól függően többféle módon is eljuthat a tanuló csatlakozóra. A különböző típusok tanuló csatlakozóival elég részletesen foglalkozik a http://users.belgacom.net/TX2TX/ oldal. Az ott leírtakon kívül a szimulátoros üzemmódhoz a következőket kell hozzátenni: szimulátoros üzemben a tanuló-tanító tandemtől eltérően a rádió nem üzemelhet a tanító adó tápfeszültségéről, mivel ez esetben nincs tanító adó, amely megkötés elsősorban a Futaba adók egy bizonyos csoportját érinti. A rádiófrekvenciás kimenetnek a fölösleges energia pocsékolás, és rf szennyezés miatt le kell állnia. Ezt bizonyos adóknál a tanuló csatlakozó, mely ez esetben általában több pólusú DIN dugó, két pontja közé kötött rövidzárral elérhető, előfordulnak adók, melyeknél a menürenszerből oldható meg, s az adók egy bizonyos részénél, az adó belső átalakítását nem számítva, csak a kvarc kristály, esetleg ha olyan az adó a rádiófrekvenciás modul kihúzásával érhető el. Néhány járatos típus, és kipróbált megoldás:
- HITEC Laser 4, Flash 5, Eclipse 7 6 pólusú DIN dugó, Hitec bekötés, a kimenőfokozatot a dugóba szerelt rövidzár állítja le.
- FUTABA FX-18 2.5 mm Jack dugó, a kristály kihúzásával állítható le az adó.
- FUTABA SkySport 4 6 pólusú DIN dugó, Futaba bekötés, a dugóba szerelhető rövidzár hatástalan, a kristály kihúzásával állítható le az adó.
- FUTABA adó szögletes, 6 pólusú dugó a csatlakozó bekötése ismert, azonban nem szerezhető be ( nem szabványos ). Ezen típusú adóhoz az illesztőkábel, az egyik megoldás szerint, 2 db különálló jumpertüskével készül, melyeket a rádió csatlakozójába elválasztó fólián ( befőző fólia ) át bedugva lehet, például 5 perces műgyanta alapú ragasztóval, egymáshoz rögzíteni ( a rádió összegyantázása nélkül, óvatosan ).
- MULTIPLEX Europa 5 pólusú DIN dugó, Multiplex bekötés, a kimenőfokozatot a dugóba szerelt rövidzár állítja le.
- MULTIPLEX Royal Evo 7 pólusú DIN dugó, Multiplex bekötés, a kimenőfokozat az adó menürendszeréből állítható le.
Amint talán az a listából és a fent említett oldalról is kiderül, szimulátoros üzemmód alapján a Hitec adók a legegységesebbek, azonos csatlakozóval és kiosztással, míg a legváltozatosabb csatlakozási móddal a Futaba adók rendelkeznek.
Néhány érdekes oldal:
fms - ingyenes repülő modell szimulátor.
fms magyarul - az előbbi magyar nyelvű ismertetője és menü rendszere.
fms forum - az ide vonatkozó angol nyelvű fórum.
rcmodell fórum - egy magyar nyelvű modellező fórum, külön szimulátorok témakörrel.
rc-sim - szimulátor és illesztő elektronika összehasonlítások, linkek.
crrcsim - linux alatti, pontos aerodinamikai modellel rendelkező de még "fapados" szimulátor.
A kérdéseket és megjegyzéseket emailben lehet feltenni, illetőleg esténként a (29) 351-678 telefonszámon.