FMS Repülő-modell szimulátor
ver.: 2.0 Beta 7 és 2.0 Alpha 8.xx

Super Cup Pitts

FMS szimulátor© 1999-2004 Michael and Roman Möller

Az oldal részleteket tartalmaz az eredeti kézikönyvből.
Fordítás és kiegészítés: © 2003-2005 Ábel István
frissítve 2005.02.18 -án


... miért jobb ez a szimulátor a többinél, legalább is ár/teljesítmény viszonylatban ? A választ talán így lehetne tömören megadni: freeware ( ingyenes ), sok funkció, egyszerű távirányító illesztési lehetőség, s magyar nyelvű menürendszer, a legelterjedtebben használt ingyenes repülő modell szimulátor. ( Az oldal az eredeti kézikönyv részleteit tartalmazza, s nem helyettesíti azt.)

Az FMS egy ingyenes, eredetileg német ( freeware ) modell szimulátor mely a http://simulator.home.pages.de oldalról tölthető le. Előéletét tekintve néhányan már DOS-os környezetben is találkozhattak vele anno, azonban a Windows 9x alá íródott változat több tekintetben is továbblépést jelentett. Jelenlegi stabil verziója a 2.0 Beta 7 -es, de jelentősebb aerodinamikai módosításokat tartalmaz a frisebb de nem olyan stabil 2.0 Alpha 8.xx verzió, ez utóbbiról részletesebb információ lejjebb. A szimulátorhoz XP alatt is használható, általam készített, picit bonyolultabb, de szolgáltatott kormánypozíciókban igen pontos COM portos, illetve más szimulátorhoz is használható egyéb illesztőelektronikáimról részletesebben az interface oldalon.


Az FMS fontosabb tulajdonságai:

Az FMS fontosabb újdonságai a 2.0 Alpha 8.xx verzióban:

Az FMS hardware és rendszer igénye:

Az FMS eleinte DOS alatt futott, míg a 2.0 -ás verziótól kezdve Windows 9x alá íródott. A Windows környezetek közül többel is működőképes, azonban ha saját távirányítónkkal is szeretnénk vezetni a gépet, akkor az illesztő elektronika szempontjából különbséget kell tenni 95/98/Me és 2000/Xp között ( ez utóbbi csak a bonyolultabb elektronikával használható ). Futtatáshoz szerényebb gép is megfelel, de ez esetleg a másodpercenként számított képek számának (FPS) csökkenéséhez s így darabos mozgáshoz vezet. A processzor sebességet, a videókártyát és a képernyő felbontását célszerű úgy összeválogatni, hogy a számítás sebesség legalább 24 kép/mp (fps) legyen. Teljes képernyős üzemmódot választva a grafika kezelését jelentősen tudja gyorsítani a megfelelő videókártya, feltéve előtte telepítettük a DirectX friss, de legalább 8.0a verzióját. A szimulációs sebesség és a grafikus megjelenítés sebessége külön állítható, ezért a grafikus kártya okozta megjeleítési sebesség csökkenés a szimuláció minőségét nem befolyásolja számottevően. A kijelzési sebességet a betöltött bonyolultabb repülőmodell visszafoghatja.

Néhány adat a rendszerigény becsléséhez: ( FMS 2.0 beta 7, Win98se, DirectX 8.0a )

Mivel az ablakban való futtatás az előzőekkel ellentétben jelentőssen visszafogja a számítási teljesítményt, ajánlatos inkább a teljes képernyős beállítások egyikét használni.


RC távirányító illesztése a szimulátorhoz:

Modellező szempontból egy szimulátor egyik legfontosabb tulajdonsága, hogy a modellt hogyan lehet valamilyen analóg eszközzel, például saját távirányítóval vezetni. FMS illesztőkábel

Az FMS a szimulátor és játék vezérlésre bevált megoldásokon kívül ( következő bekezdés ), saját a PC COM ( soros ) portján illetve LPT ( párhuzamos ) portján csatlakozó RC távirányító illesztési lehetőséget is kínál.

Az RC távirányító esetében a legcélszerűbb csatlakozási pont az összetett kisfrekvenciás moduláló jel, ami már az összes a távirányító által megvalósított funkció hatását tartalmazza ( mix, exponenciális karakterisztika, dual-rate ... ), de még nincs adó frekvenciára emelve. Ezen jelet szokás tanuló-tanító tandem távirányítás alkalmával is használni, ezért általában az adón elhelyezett tanuló csatlakozón megtalálható. Fontos megjegyezni: az adók között vannak PPM és PCM modulációt alkalmazók, az FMS saját illesztési eljárásával jelenleg csak a PPM modulációs módot alkalmazókat tudja fogani. Az adó és a számítógép összekapcsolásához némi elektronika szükséges. Ez elkészíthető házilagosan is ( főleg az egyszerűbb ), és rendelhető tőlem is. Az alább ismertetésre kerülő illetve az interface oldalon bemutatott megoldások közül az egyszerűbb FMS-IRQ csak az FMS-el használható, a bonyolultabb, FMS-PIC, mikrocontrollert tartalmazó az FMS-el alapból és PPJoy driver telepítésével Xp alatt egyéb szimulátorral és játékkal is használható, illetve van egy harmadik ( RC-GAME ) ami több egyéb szimulátorral és játékkal is driver telepítése nélkül, és vannak megoldások amelyeket itt nem részletezek:

Sem az első sem pedig a második megoldás bonyolultabb elektronikája nem jelenti azt, hogy megfelelő építési mód esetén az ne férne el egy 9 pólusú soros csatlakozó házában.

A szimulátor és játék vezérlésére már bevált megoldások:

Amennyiben nem az FMS-t illetve nem a saját COM illetve LPT portos csatlakozással kívánjuk használni, úgy a következő lehetőségek állnak fenn:

Egyéb illesztés:

Az eddig felsoroltakon kívűl további lehetőség, egyedi driver telepítésével:

Az eddig felsorolt lehetőségek összegzése: a COM portos változatok az FMS -el alapból működnek, az IRQ változat csak Win98 -ig. A PIC változat Xp alatt is, és ppjoy driver telepítésével nem csak FMS-hez, sőt nem csak szimulátorhoz használható. A GAME portos változat többféle szimulátorhoz és játékhoz is használható, driver nélkül, viszont drága ( az általam használt megoldás digitális potenciómétereket használ ). Az USB-s megoldás drága, és ügyelni kell a beszerzésnél a csatorna elnevezésekre, mivel némely típus némely szimulátorral nem teljesen kompatibilis ( jellegzetes a "nincs meg mind a 4 kormány" típusú felismerés ). A hangkártyás megoldások pontossága és az infomáció frissesége ( átviteli idő ) igen limitált.



Modellek a telepítőcsomagban, és néhány további a neten:

Az FMS a 8.5 verziótól kezdve a 8.xx -es verzió megjelenésével olvashatatlanná vált a 7.0 -ás verzióhoz készült model állományok ismét használhatóak. A 7.0 -ás verzió modell leírása repülési paraméterekben nem olyan részletes mint a 8.xx verzióé, ezért a valóságos repüléssel való egyezés fontossága esetén a modell *.par file -t ellenőrizni illik.

Az eredeti telepítőcsomagban ( a 2.0 Alpha 8.xx -es verzióban is megtalálható modelleket pötty jelzi, az többi csak a 7.0 -ás része ):

  • Airbus utasszállító
  • BF-109 vadászgép
  • Cobra katonai helikopter
  • CurtissR3C hidroplán
  • DG1000 vitorlázó
  • Diamant vitorlázó
  • Horten IV csupaszárny
  • Hughes helikopter
  • Me 163 vadászgép
  • Me 262 vadászgép
  • Pitts kétfedelű műrepülő
  • Quickie kétszárnyú
  • Sb 13 csupaszárny
  • SilkyWind 400 elektromos
  • Skyhawk felsőszárnyas polgári kisgép
  • Su-26 alsószárnyas műrepülő
  • SuperCup felsőszárnyas négyütemű műrepülő
  • ThreeDee "modell" helikopter
  • Transall kétmotoros szállítógép
  • Slowfly

http://www.fh-augsburg.de/~gema/fms/main.html elsősorban a 7.0 -ás változathoz:
Eurocopter Ecureuil AS 350 B2 helikopter, Northrop T-38 'Talon', Mil Mi-24 'Hind' helikopter, R/C-model 'Wasp', Tupolev Tu22-M 'Backfire', Panavia Tornado ECR 'TigerMeet 2001', BAC TSR-2, Ring-wing (slope-soarer), BAE Hawk 'Red Arrows','Red Arrows' formáció, Bandit, Shorts Tucano.


http://homepage2.nifty.com/logic_wizard/fms_e.htm
http://logic-wizard.hp.infoseek.co.jp/fms_e.htm
A6M5c_HG, P-51D Mustang, Spitfire MK22 vadászgép, Neo-Shinden tolólégcsavaros, A-300-JAS, B-747-ANA, B-747-JAL utasszállító, Concorde, B-1B bombázó, Fokker Dr1 háromfedelű, E-2C Hawkeye légtérellenőrző, C-130 Hercules szállítógép, YS-11 utasszállító, Spirit of St. Louis, AH-64 Apache, AH-6 Little Bird, EC-135 Doctor Heli, SA330 Puma, SA341 Gazelle, A109K2, A109E Power, SA315 Lama, UH-60 Black Hawk, Bell 206 Jet Ranger helikopter, F-14 VF-84HG, F/A-18 Hornet, A-6 Intruder, A-7 Corsair vadászgép
http://micro-flight.com/FMS%20Heli%20Files/BumbleBee.zip micro-heli
http://micro-flight.com/FMS%20Heli%20Files/Robin.zip micro-heli

http://www.rc-sim.de/ regisztráció szükséges, a modellek nem mindig pontosak.
http://www.rc-sim.de/dl_engine/files/Extra300.zip.zip ezen Extra 300 például több hozzászólónak is kedvence az FMS forum-on, közelebbről azonban kiderül: a 3D modell ami megjelenítésre kerül, és az aerodinamikai modell ami repül nem teljesen összehangolt, az aeodinamiakai modell ugyanis kétfedelű.

http://pierre-gentil.club.fr/PageModeles02.htm sok letölthető modell, melyek aerodinamikai modellezése ( *.par file ) alkalmanként nem elegendően pontos ( Extra 300 a függőleges vezérsík mögé ugrott motorral ). A modellek jó része 8.xx verzióhoz készült.
http://cgi.ethz.ch/~mmoeller/cgi-bin/ikonboard3/ikonboard.cgi az FMS eredeti fóruma, itt külön szekció foglalkozik a modellekkel és a tájakkal.
http://home.comcast.net/~scarzvanetten/zips/p80ShootingStar.zip



A különböző kelyekről beszerzett modellek pontossága:

Néhányan akik a megrajzolt modelljeiket bizonyos célok alapján optimalizálják. Ilyen az alábbi, 3D tekintetben igen szép modell, egyetlen probléma, repülési modellje esetében a motor 3-4 hosszal megelőzi a modellt.

FMS modell

Ez a helyzet fordulhat elő: a 8.xx verziótól kezdve a modell külalkja a *.x file -ban tárolódik, és egy szintén alakot leíró modell formátum külön írja le a modell repülési tulajdonságait, ami a *.par file -ban található.:

Saját modell megadása ( az alábbiak elsősorban a 2.0 Alpha 8.1 -es verzió előtti modellekre vonatkoznak, mivel az új verzió pontosabb és ezért bonyolultabb aerodinamikai leírást használ ):

Az FMS viszonylag elterjedt szimulátornak tekinthető, így a telepítő csomagban található modellek mellé sok egyéb is letölthető a hálózatról. Az FMS alapvetően kétféle modell leírást tud használni, egyrészt a saját ( *.MDL ) definíciót, másrészt a Beta 7 verziótól kezdve alakítás nélkül beolvasható AeroFly szimulátor modelleket. Amennyiben saját modellel szeretnénk repülni, úgy azt modell szerkesztővel készíthetjük el. Aki nem szeretne hosszasabban foglalkozni egy új modell megadásával, csak egy repülési tulajdonságaiban a saját gépéhez hasonlót szeretne, megteheti, hogy egy meglévő modell tulajdonságait változatja meg, egyszerű szöveg szerkesztővel.

Egy modell aerodinamikai és geometriai leírása alapvetően elkülönülten történik. Attól függően, hogy melyik fájl típust használjuk ez lehet egyszerűen másik szekció az adatállományon belül ( *.MDL ), vagy akár külön adatállományok összessége is. Ha a modell több fájlból épül föl, akkor az az AeroFly típusú megadás, ahol is a repülési tulajdonságokat a ( *.PAR ) fájlban találjuk.

Esetenként jól jöhet a repülőgép koordináta tengelyben való elhelyezkedésének ismerete: a koordináta tengely középpontja legyen a gép súlypontjában, az X tengely mutasson a jobb szárny irányába, az Y tengely az orr felé, a Z tengely pedig fölfelé.

Repülőgép megadása esetén mindkét használatos fájl típusnál megtalálható a repülésre jellemző 25 paraméter, melyek megváltoztatása a modell átalakítását jelenti. A fájlokban az adatok sorrrendje kötött, egy sorban az elválasztó jel ( például szóköz ) utáni adatokat a pogram megjegyzésnek tekinti. A használatos adatsor:

nulladik sor a ( *.PAR ) állományban: [Modell típusa, 0 = repülőgép]

[Motor húzóerő, N]
[Maximális oldalkormány kitérés "pillangó" kormányként értelmezve, rad]
[Maximális magassági kormány kitérés "pillangó" kormányként értelmezve, rad]
[Csűrő kitérés ( szárny elcsavarás ), rad]
[Szárny maximális felhajtóerő tényezője, CLmax]
[Szárny minimális felhajtóerő tényezője, CLmin]
[Felhajtóerő tényező meredeksége, CLa, 1/rad]
[Felhajtóerő tényező csökkenésének meredeksége átesésben, CLaSt, 1/rad]
[Ellenállás tényező, szárny, CW0]
[Ellenállás tényező, törzs]
[Gurulási ellenállás tényező talajon, μ]
[Ellenállás tényező változás átesésben]
[Szárny nyomatéka, CM]
[Szárny állásszöge a törzshöz viszonyítva, rad]
[Szárny fesztávolság, m]
[Szárny mélység, m]
[Súlypont helyzete a szárny belépőélétől hátrafelé, m]
[Modell tömege, kg]
[Tehetetlenségi nyomaték (forduló), Izz, kg*m²]
[Tehetetlenségi nyomaték (bukó), Ixx, kg*m²]
[Tehetetlenségi nyomaték (orsózó), Iyy, kg*m²]
[Magassági kormány felülete, m²]
[Oldalkormány felülete, m²]
[Kormányfelületek hatástávolsága, m]
[V alak-tényező, sin(φ)]

Aki nem csak viselkedésben hanem kinézetben is saját gépét szeretné repíteni, az használhatja például a Metasequoia gépszerkesztőt ( az oldal az utóbbi időben elköltözött, ez egy 2007-ben friss cím ): http://www.metaseq.net/english/index.html.

Billentyűzet parancsok

I    ismét start ( felszállási ) pozíció
W    csörlő start
R    kézből eldobás
G    porlasztó fokozatos nyitása
V    teljes gáz
B    porlasztó fokozatos zárása
H    motor leállítás
A    magasság és sebesség kijelzés
C    modell követő nézőpont
+    zoom közelítés
-    zoom távolítás
Z    automatikus modell zoom
P    pillanat szünet
U    törhetetlen repülőgép

Pilóta helyzetváltoztatás:
8 közelítés a géphez 2 hátrálás a géptől 6 jobbra kerülés 4 balra kerülés 9 nézőpont emelése 3 nézőpont süllyesztése

Magyar nyelvű menü rendszer

A szimulátor menürendszere több nyelvet is ismer, viszont eredetileg ( 2.0 Beta 7 -es verzió ) a magyart nem. Ha valaki mégis magyar nyelvű menürendszert szeretne, azt egy kis ügyeskedéssel megkaphatja, az én fordításomban.

A 2.0 Alpha 8.3 -as vezió már tartalmaz magyar fordítást, viszont, nem az én változatomat, hanem egy kamikaze verziót. Az eredeti verzió nem az én verziómat tartalmazza, hanem a más által fordított hibás verzió ( ez különösen a csatorna kiosztás beállításánál jelent gondot ).

Amennyiben 2.0 Beta 7 -es illetve 2.0 Alpha 8.1 -es verzió magyar menüjét szeretnénk megjeleníteni akkor:

Amennyiben a 2.0 Alpha 8.3 -a verzió hibás menürenszerét szeretnénk javítani akkor: töltsük le a 2.0 Alpha 8.3 -as Hungarian .ini és a letöltött file -al írjuk felül az FMS a "Language" alkönyvtárban található Hungarian.ini -t.

Néhány szó az illesztő elektronikáról

A szimulátor használati utasításában több adóhoz is található leírás egy-egy illesztőkábel elkészítéséhez. Az IRQ elektronikát választóknak: ha tehetjük olyan elektronikát építsünk ami legalább egy tranzisztort tartalmaz az adó és a számítógép elválasztásánál. A PIC elektronikát választóknak: fontoljuk meg melyik microcontrollert használjuk: a 12C508 -as típus olcsó, pici, viszont OTP ami annyit tesz csak egyszer programozható, nincs mód a program cserélésére, javítására, a 16F84 drágább, nagyobb, nem fér bele egy 9 pólusú COM porti csatlakozóba, viszont flash memóriás, tehát a program többször is cserélhető benne. Amennyiben ezek közül választunk úgy a letöltendő program a szimulátor dokumentációjában megtalálható, azonban a letöltéshez a 12 V-os programozó feszültség igény miatt külső elektronika és egy letöltő program is szükséges. Az általam választott típus, amihez ugyan nem érhető el a letöltendő firmware, pici és flash memóriával rendelkezik, tehát többször is írható.

Amennyiben saját magunk készítjük az illesztő elektronikát, lehetőleg olyan porthoz csatlakozzunk, ami nem a számítógép alaplapján van integrálva, hanem külön kártyán helyezkedik el, így ha valamit nem jól kötünk be az nem fog a számítógép legfeljebb csak a soros/párhuzamos illesztő-kártya meghibásodásához vezetni. Amennyiben az adónkon még nincs "buddy" azaz tanuló-tanító csatlakozó, és a kiépítéssel magunk próbálkozunk, előtte az akkumulátort mindenképpen szedjük ki az adóból ( egy mellényúlás, és a mostanában használatos méretes adó akkumulátorok mellet már füstöl is valami ). Ne feledjük, hogy a szimulátor üzemeltetéséhez az adó kimenő fokozatának üzemeltetése teljesen fölösleges, sőt elektromágneses sugárzással szennyezzük fölöslegesen környezetünket, tehát gondoskodjunk a kimenő fokozat leállításáról. Amennyiben egyéb megoldás nem áll rendelkezésre a kvarc kristály kiemelése szokta a kívánt eredményt meghozni. Legcélszerűbb azonban az adófokozat tápellátásának kikapcsolása, esetleg ha van tiltó vezetéke az adó fokozatnak annak a megfelelő potenciálra kötése. Helyesen leállított adófokozatnál, a szimulátoros üzemmód aktiválásakor az adó feszültségmérőjén észlelhető a terhelés csökkenése miatti akkumulátor feszültség emelkedés.

A COM portos elektronika építésénél, ha felkészültségünk engedi, valamint ha a minőségi megoldásokat kedveljük akkor a PIC elektronikát válasszuk. Ez kevésbé terheli a számítógépet, több időt enged a szimuláció számításainak, és pontosabb kormány pozíciókat szolgáltat, arról nem is szólva, hogy a Xp alatt is működőképes.

Ha valaki nem akar az illesztőkábel elkészítésével foglalkozni, úgy az nálam ( előzetes egyeztetés után ) rendelhet belőle. Ezekkel külön az interface oldalon is foglalkozom. Az alap kiépítésű 2 m-es kábel 6 pólusú DIN és 9 pólusú COM porti csatlakozóval, a csatlakozó házába épített SMD alkatrészekből álló IRQ-s elektronikával, áfával, postaköltséggel, de utánvételes küldés esetén utánvételi díj nélkül: 3400 Ft. Mint már említettem, ez az IRQ elektronika csak Windows 95/98/Me alatt működik. Windows 2000/XP alatt a bonyolultabb, PIC microcontroller-t tartalmazó elektronika használható. Ennek ára hasonló feltételekkel 5400 Ft. Ha valaki nem csak az FMS-hez szeretné az illesztőkábelt használni, az a GAME portos elektronikát választhatja, ami 4 tengelyes joystick-ként üzemelhető be, külön állítható csatorna kiosztással és kalibrálási lehetőséggel rendelkezik, ára 7900 Ft. Az ár 1 hónap visszavásárlási és 1 év normál garanciát tartalmaz.

Azok akik tőlem kérik az illesztőkábelt, kérhetnek hozzá egy CD-t, 400 Ft-ért amin az FMS beta 7-es ( és most már az alpha 8.1 -es ) verzióját találják, magyar menürendszer kiegészítéssel és néhány a gyári csomagban nem szereplő modellel, ez utóbbiak még a 2.0 Beta 7-es verzió formátumában készültek, ezért a 2.0 Alpha 8.1 -es fejlettebb aerodinamikai számításait nem hansználják ki. A CD tartalmáról részletesebben az interface oldalon.

Néhány szó a tanuló csatlakozókról

A különböző tanuló csatlakozó kiosztásokat, az adó kimenő fokozatának leállítását kivéve elég részletesen bemutatja a http://users.belgacom.net/TX2TX/, a gyári kapcsolások előnyeivel, hátrányaival és a lehetséges helyettesítésekkel együtt:

Az oldal általában a http://kvarc.extra.hu/model/fms/fmsfaq.html címen és a http://kvarc.atw.hu/model/fms/fmsfaq.html alatt érhető el.

A legfrissebb oldal a honlapomon a kamera-daru motoros fej vezérlés ami a http://kvarc.atw.hu/jib/red_monkey/red_monkey_jib.html oldalon található.


Ha valaki érvénytelen linket talál az oldalon kérem jelezze, kérdéseket és megjegyzéseket emailben lehet feltenni, illetve esténként a (29) 351-678 telefonszámon.